Aktuellt datum och tid: fre 19 jan 2018, 03:48

Anna Wahlgren.com

Föräldraforum

Hur gjorde ni med införande av mat? :)

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Hur gjorde ni med införande av mat? :)

Inlägg av Sigyn » sön 23 jun 2013, 13:58

Hej!
Jag har i dagarna börjat me smakisar till vår dotter som är nu tre månader, och hon verkar verkligen gilla det!
Storebror började knappt med smakisar förrän han var 4 månader, så jag undrar lite hur snabbt man kan gå fram i den här åldern? Hur mycket har era barn ätit efter typ två veckor, efter en månad? Så man et lite vad man ska sikta på.. :) nu har hon senaste tre dagarna fått katrinplommon, några teskedar om dagen och tänkte väl fortsätta så några dagar.. Har tänkt att testa bl.a. Avokado, sötpotatis, aprikospure som nästa införande så jag tänker typ, ska man behålla katrinplommon vid ett mål och sedan typ ge avokado vid nästa och sen alltid ge lite mat vid båda dessa osv..
Ja jag förstår ju att man kan göra precis hur man vill egentligen men tänker bara att man kan få lite tips hur ni andra gjorde och hur fort ni gick fram när liten verkade gilla :)
Hon är ingen höjdare på att sluka flaskan heller så de känns skönt att ge lite annat med :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17

Re: Hur gjorde ni med införande av mat? :)

Inlägg av SaraMilana » sön 23 jun 2013, 14:59

Hej!

Jag lät liten bestämma själv hur fort ökningen skulle ske, dvs jag matade på tills hon sa stopp. Vi gick från noll till hundra på tre veckor och började strax efter att hon blivit tre månader.

Vet att många ger samma smak några dagar etc, men jag satsade på matglädje och gav olika vid varje mål som jag kryddade så att jag tyckte det blev gott (dock ej salt såklart).

Så gjorde jag. :)

:heart:

Inlägg av mamaA » sön 23 jun 2013, 16:51

Hej!

Jag gjorde så att jag ökade upp portionerna varannandag typ, först 1/4 portion, sen 1/2 och sen ganska snabbt till 3/4 och hel liten burk mat eller portion gröt. Vi började med hipps risgröt, potatis/ broccolipure och katrinplommon. Det enda som fick äcklad min var palsternacka så den struntade vi i :wink: . Jag kände att jag inte vill börja med för mycket sött i början utan mer gröt/mat. Sen när han åt mer fick han fruktpure till efterrätt. Jag gav ersättning till frukost och mellis och mat till lunch och middag. Senare fick han gröt/fruktpure till mellis. Ett tips innan ni kommer upp i STORA portioner är att ge ersättning först och mat sen, det funkade bäst på min kille som var måttligt intresserad av bröst/flaska men som glatt slukade skedmat.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!

Inlägg av Sigyn » sön 23 jun 2013, 22:07

Tack för svar! (andra, helt vanliga människor får gärna fylla i hur ni gjorde, kul att få perspektiv)
Ja jag ger flaskan först och de lär ja nog göra ett tag, hon äter alltid bara halva flaskan och sen får man toktruga resten under hela vakenpasset för att få i henne :P dock ökar hon hela tiden "första slurken" så de finns ju hopp! Hon kanske äter hela lagom till att man ska sluta med ersättning ;)

Inlägg av Sigyn » sön 23 jun 2013, 22:10

Det känns dock lite svårt att veta när "det tar stopp", hälften åker ju ut hela tiden.. :P men men, de blir det det blir helt enkelt ;)

Inlägg av mamaA » sön 23 jun 2013, 22:19

Hej igen!

Jag använde smala långa skedar från apoteket ,tror det var bambino 2-pack. De är jättebra och jag upplevde att de var mycket lättare att mata med än de där billigare skedarna som liksom är i rät vinkel som en halv fyrkant. Har sett kompisar mata med dem och de är så breda så det mesta av maten kommer ut igen.

Att mata tills det tar stopp betyder just tills liten säger stopp och vänder bort huvudet :lol: . jag upplevde det dock aldrig själv då jag hade ett riktigt litet matvrak :wink: .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!

Inlägg av Sigyn » mån 24 jun 2013, 08:31

:)

Inlägg av Nat » tis 25 jun 2013, 19:49

Hej

Va skoj att ni är i skedet att vanlig mat står på agendan. Själv upplevde jag den perioden som väldigt rolig och händelserik. Vi började med smakisar när sonen var 5 1/2 månad men tyvärr var inte hans tarmsystem moget ännu för detta och vi fick hålla väldigt låg profil under ytterligare 3 veckor. När väl magen hängde med så gick det snabbt. Jag hade ett system där jag bytte ut en smak var femte dag och hela tiden pytsade på med nya smaker av både sött, surt, beskt och mer neutralt såsom havregröt. Sonen fick rätt mycket rödvinbär den här perioden då det var säsong på detta och än i dag är han en stor rödvinbärsälskare :mrgreen:

Kör på i barnets tempo, säger magen ifrån så tar du det lugnt och fungerar det så kan du öka på. Men kör på sakta till en början.

Både diarée och förstoppning tycker jag att man ska ta på allvar och i sådana fall blanda ut smakisarna med rejäl mängd bröstmjölk (alternativt ersättning).

Man kan pumpa ur några flaskor bröstmjölk och frysa in i tärningar och sedan ta ut tärningar och blanda med smakisarna så slipper man stå och pumpa ur inför varje måltid vilket kan bli lite slabbigt..

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.

Inlägg av Sigyn » tis 25 jun 2013, 20:32

Ja, de där med att blanda med ersättning tror jag jag ska börja göra, för hon är så otroligt "osugen" på flaskan. Och nu när vi börjat lite med smakisar känns det som att det blir värre.. Jag börjar alltid med ersättning innan maten, Ida fick hon typ 40 ml katrinplommon till lunch och då åt hon vid samma mål tillslut 130 ml ersättning så det va ju "godkänt". Dock var väl det så himlans mättande (gör egen och har en massa rapsolja i) så 4 timmar senare åt hon bara 70 ml ersättning, varpå hon fick smaka mixad banan+avokado+kokosolja (vilket var en riktig hit, kan rekommendera detta!). Hon skulle nog gärna ätit mer men man vill ju inte ge för mycket :P sen var man absolut inte hungrig till middagsmålet (trugatrugatruga i typ 70 ml) och sen gick det väl ner 80 ml innan sovdags.. Jag hoppas i alla fall att matglädjen till riktig mat håller i sig, för storebror var riktigt knepig att mata fram tills dess att vi lät han stoppa i sig själv det han ville ha.
Haha vilken utläggning, kanske ska ta å köpa en dagbok istället ;) kontentan av allt iaf, blandar jag med ersättning så smyger jag ju in lite extra utan att hon märker det :P

Inlägg av Sigyn » ons 26 jun 2013, 13:14

Nat, hur visste du att hans tarmsystem inte var moget? :)

Inlägg av Nat » sön 30 jun 2013, 21:35

hejsan
Nat, hur visste du att hans tarmsystem inte var moget?

Han fick kraftiga diaréer ett 10-15-tal gånger per dag. Det slutade när vi slutade med smakisar och började om när vi införde dem igen. Vi pratade med vår BVC-sköterska och det var inte helt ovanligt för småttingar och speciellt pojkar. Vi fick rådet att avvakta och sedan införa en mindre mängd mat och blanda den med bröstmjölk. Vi vänta i 2 veckors intervaller och testade igen och väntade ytterligare 2 veckor och sedan fungerade det finfint.

varpå hon fick smaka mixad banan+avokado+kokosolja (vilket var en riktig hit

Låter som en riktigt nyttighetsbomb, =D>

sen var man absolut inte hungrig till middagsmålet (trugatrugatruga i typ 70 ml) och sen gick det väl ner 80 ml innan sovdags.

Så kan det vara, du kan tänka att vissa mål är dom målen som skall vara mellis och då ge lite mindre mat. De mål som är dagens huvudmål (frukost, lunch och middag) där ger du mer mat och trugar lite extra.

Tycker det låter som att det går jätte bra
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.

Inlägg av Sigyn » lör 20 jul 2013, 11:04

Känns som jag hattar lite fram och tillbaka i mina trådar, men det här är ju faktiskt en matfråga så den passar ju ändå bäst här ;)
Vi har börjat med lite mos, försöker ge 3 ggr om dagen, lite grann. Sötpotatis, broccoli, gröt, katrinplommon är lite av det vi testat. Jag ser ett mönster i att den mat hon äter bäst är den som är lös, och slät. Tex sötpotatis blandar jag med smör och lösar upp det så mycket som det bara går med ersättning, då går det ner. :)
Broccoli äter hon oxå, men det går ju inte få riktigt helt slätt.
Så jag undrar om ni har tips på mat som blir helt slät, utöver rotfrukter och typ ärtor om man silar bort skalet ;) mottages tacksamt!

:)

Inlägg av videunge » lör 20 jul 2013, 18:47

vill man ha köpemat så upplevde jag att hipps ekologiska var slätast och att sempers är mest bitar i även tidigt. Där finns flera smaker och de är helt släta.
fruktpure´ går ju att få slät med. rysk yoghurt brukar slinka ner, gärna med tillsats av frukt/bär. vi kör med äpple eller päronmos i den.
Mamma till:
Linnea född -08
En ängel som vände om-10
Olof-11
Nils-12

Inlägg av Ladybird » mån 05 aug 2013, 19:14

Hej!

Du har fått svar av mig i min tråd! Jag såg först nu att du hade skrivit där.
Håkan, född 18 oktober 2011

Inlägg av Sigyn » tis 20 aug 2013, 13:28

Ebba är rött strulig med matandes, hon fattar typ inte grejen med att skeden kommer med mat och sen ska man svälja. Inte mycket mer går mer i alla fall och jag fokuserar mest på flaskan, eftersom hon börjat ta den väldigt bra nu. Jag funderar även på om jag ska köra BLW, ni vet, låta barnet äta själv från början. Tror det skulle funka bra på henne. Jag har dock inte börjat än, eftersom hon ännu inte riktigt kan sitta bra i en barnstol, så jag tänkte vänta tills hon kan det.
Men så tänker jag lite på Annas "regler" kring mat, alltså mat på tider och under Max si och så lång tid. En bebis kan säkert sitta i tre timmar med en banan och då inte ens fått i sig hälften, så då tappar man ju själva grejen att det ska vara så mycket mat som möjligt och proppmätt unge (vilket jag iofs inte känner att jag lyckas med nu heller).

Har ni några idéer på hur man ska börja med detta? Typ, det kanske är bättre att ge flaskan först och mat sen i början eftersom då kommer ju det mesta på rätt tid ändå. Annars om det är lunch halv elva, så sitter man med en potatis i en timme och sen får en flaska ersättning, då känns det ju som att målet blev snarare halv tolv. Och hinner man blir hungrig till mellis då?

Såhär ser våra dagar ut nu:
07 Ebba får ca 250 ml ersättning med en äggula i, storebror får smoothie i soffan
1030-1115 Ebba får pure plus flaska
1115 jag och storebror äter lunch
14 Ebba får ersättning med äggula i, storebror äter mellis
17 Ebba får ersättning
1730 resten av familjen äter middag
1830 nattslurk för båda barnen.

Så jag tänker mig då att lunchen och middag kunde fp börja se ut såhär istället:
1030 Ebba får flaska
1100 jag och storebror äter lunch och Ebba sitter med och äter oxå lunch

17 Ebba får flaska
1730 Ebba sitter med oss och äter middag

Vad tror ni? Sen ju mer hon lyckas äta så kan man ju börja vända på steken, alternativt att middagen blir kl 17 för alla och då får hon äta själv, blir hon inte helt mätt så kommer ju ändå slurken snart...

Just nu äter hon ju kanske 0,5-1 dl pure om dagen och resten är ersättning. Har då i en äggula i flaskan varje gång så hon ska blir mättare och för att det är nyttigt (jag har tagit reda på att det här i Sverige inte alls är någe farligt att ge rå äggula till små barn).
Hon äter alltså ca 800 ml ersättning plus 4 äggulor, ca 1 dl kanske, plus lite pure. Känns det som att detta är tillräckligt för att sova 12 timmars natt? Hon vaknar typ alltid för tidigt. Samtidigt trugar jag ju i henne som en idiot hela dagarna... Vad tror ni? :P

Kram

Återgå till Mat, mage, barnakropp