Aktuellt datum och tid: ons 23 maj 2018, 18:44

Anna Wahlgren.com

Föräldraforum

Funderingar kring bebismat och LCHF

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Funderingar kring bebismat och LCHF

Inlägg av SaraMilana » tor 13 okt 2011, 13:23

Hej!

Jag (och min sambo) åt länge LCHF innan jag blev gravid. Mådde inte alls bra av det då, fick lågt blodtryck, blev vimmelkantig och behövde äta stup i kvarten för att hålla illamåendet i schack. Men jag har aldrig mått så bra som när jag la kolhydraterna på hyllan! Fick mindre migrän, sa adjö till uppblåst mage, var pigg och glad och aldrig speciellt hungrig. Mindre sjuk också, inbillar jag mig. Nu ska vi snart hoppa på LCHF-tåget igen, när graviditeten och amningen är avslutad.

Men så sitter jag och funderar på min lilla dotter som jag nu ger majs, potatis, ärtor, palsternacka, morötter, äpple, päron och till råge på allt GRÖT!! Alla grönsakspuréer rör jag ihop med en skvätt vispgrädde och en stor klick smör, för jag vet ju att det är fettet man blir mätt av. Och man blir inte fet av fett.

Men hur vettigt är nu detta på en skala? Ska jag verkligen vänja henne vid söta fruktpuréer och sötsliskig banangröt (med 60 % kolhydrater!!!)? Och ska jag ge henne alla dessa grönsaker som jag inte frivilligt, under normala LCHF-förhållanden, skulle stoppa i mig själv?

Finns det några andra LCHF:are här på forumet? Hur tänker ni? Vad behöver egentligen en bebis? Vad äter tex en eskimåbebis (eskimåerna äter väl, såvitt jag vet, LCHF)? Livsmedelsverkets rekommendationer har jag, som ni kanske förstår, låtit bli att titta på över huvud taget... ;)

Re: Funderingar kring bebismat och LCHF

Inlägg av emu » fre 14 okt 2011, 21:20

Har också funderat på det här - tycker inte heller att det känns rätt att föda upp ungar på gröt och välling... Vi har inte riktigt startat med mat än, bara testat lite banan och liknande, men jag tycker nog att rotfrukter och till viss del frukt är bättre än just spannmål åtminstone. Tänker dels att bröstmjölk också har rätt mycket socker plus att insulin ju är ett tillväxthormon så barn som växer kan nog ha nytta av lite. Får fundera vidare...
Nelly f. 28 maj 2011

Inlägg av TorsMamma » lör 15 okt 2011, 11:07

Hej,

jag äter LCHF sen typ 2 år tillbaka, men jag ger det inte till min son.

Jag anser nog att rotfrukter och liknande är helt ok, men att jag håller vitt mjöl och socker till ett minimum. Hjärnan behöver lite kolhydrater för att utvecklas som den skall, sen tror ju jag på att många (de flesta fast undantag finns) så kan man lära kroppen och lyssna på dess signaler om vad den behöver. Typ kolhydrater, fett och proteiner. Barn äter dessa i olika perioder vart efter som det behövs. Man kan också ha i åtanke att de rör sig avsevärt mycket mer än oss och därmed kan kolhydrater i en något högre mängd vara befogat. Men, helt fett, mycket fett och ännu mera fett tror jag på, det är det man skall lära sig.

Sen har vi detta med "smaklökarna" små bebisar har inte så utvecklade smaklökar utan känner bäst sött som är den som inte "utvecklas" sen kommer alla de andra. Jag märkte stor skillnad på min son när han fyllt 3 år i form av smaklökar och då helt plötsligt fick vi ge lite annorlunda mat och betydligt mildare än förr.

Så ta inte bort ALLA kolhydrater tycker jag, men visst kan man ha måltider utan, det är inte hela världen. På dagis och skola kan man ju liksom inte välja LCHF kost till sitt barn så då anser jag att lägga grunden till att äta just fett och protein är jättebra.

Som en liten parantes... Det finns vissa indikationer på att äta FÖR lite kolhydrater i långa loppet ger vissa hjärnskador och även fettlever. Men jag har inte läst någon rapport på detta. Så jag tänker stil med GI till barnen i form av rotfrukter minimalt med sädeslag och socker.

Det är min syn på det hela, men får jag info om annat är ingen gladare än jag! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:

Inlägg av Tetz » lör 15 okt 2011, 13:11

Vilket bra svar, Torsmamma! :D Jag har också funderat mycket på detta, och ditt svar låter väldigt vettigt.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011

Inlägg av kiki » lör 15 okt 2011, 20:44

Om jag haft möjlighet hade jag tagit bort kolisar helt från Mio. Men nu är jag inte ensam utan hon bor hos sin pappa som är kohydratssvullo och en dagmamma som är ändå värre. Jag har fått igenom att hon har ett eget bregott paket på dagis. Hos mig äter hon det jag äter gladeligen utan protester.

Jag tror det som är bra för mig är bra för min dotter. Min stor son äter mest som jag trots att han bor ensam nuförtiden.

Vänner till mig som varit på kurs hos Bitten Jonsson, (Bitten är ju den i sverige som vet absolut mest om socker och kolhydrater och följer med i all forskning från USA där dom är låååångt före oss) har rensat helt hemma efter kursen. En nära vän har 3 barn och make, barnen är 11, 8 och 2, ALLT är borta. De stora barnen väljer ju själva i skolan men är väl medvetna om valen dom gör. 2 åringen är lyckligt lottad och behöver inte gå på dagis så han får inga kolisar alls, han är världens charmtroll.

Torsmammas oro om långsiktiga skador tror jag är etablissemangets/livsmedelsindustrins skräck propaganda. Jag ska kolla med Bitten ordentligt men tror verkligen inte att det är nån fara. Bitten håller ett föredrag om socker och barn i Täby i november, om nån vill hänga med så pma mig så har vi sällskap.
/Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067

Inlägg av SaraMilana » lör 15 okt 2011, 22:27

Ja, grönsaker och rotfrukter är ju ändå inte såå tokigt, så med lite extra fett i kan ju det kännas ok. Men vad kan man tänka sig som alternativ till gröt och välling då? Det känns ju inte helt riktigt att göra puré på bacon och ägg.... ;) Själv äter jag turkisk youghurt med en rejäl skvätt grädde i till frukost, kan det vara nåt?

Min lilla tjej på 4 månader gapar glupskt vad jag än erbjuder, vore ju fiffigt att sätta bra matvanor från början! Sambon är dock skeptisk, han vill inte skapa problem för henne på dagis och i skolan med att äta specialmat. Men jag undrar om inte fet kost är på väg tillbaka hos många, tycker smöret alltid är slut i affären!? :o

Detta hittade jag hos kostdoktorn.se (http://www.kostdoktorn.se/lchf/kostdoktorns-faq#barn):
"När det gäller barn är det teoretiskt tänkbart att strikt LCHF-kost under många år leder till att de blir en aning kortare än de skulle ha blivit annars. Det finns nämligen de som menar att det är vår moderna kost med mycket lättsmälta kolhydrater som gör att vi under senaste hundra åren blivit allt längre i genomsnitt (genom att det ökar nivåer av hormoner som stimulerar tillväxt). Å andra sidan leder mycket socker och kolhydrater lätt till barnfetma (och karies!), så lagom är nog bäst för barn."

Inlägg av TorsMamma » sön 16 okt 2011, 11:48

Nu har ju Kiki och jag "stora" barn som är 5 år så jag anser nog att det är lite lättare att ge lite mera LCHF Inspirerat till dem. Men inte till en 4 mån, där hade jag ändå hållt mig till rotfrukter, sötpotatis osv... Men fettat till det hela rejält!

Sen säger jag igen, jag tror att de flesta av oss föds med ett självreglerande "matsystem" som vi sen med åren får "tilltufsade" av olika värderingar osv... Men kan man lära sig att LYSSNA på sin kropp tror ju jag att den styr exakt vad man behöver i mångt och mycket. (Ja, det finns undantag och socker junkies från början)

Istället för gröt är ju yoghurt med grädde förträffligt, med lite blåbär i tänker jag. Eller Kiwi/päron för att hålla koll på magen.

Men även hirsgröt, eller bovete gröt kan ju vara ett alternativ. Istället för allt sädesslag.

Det finns en massa trådar här på forum för gluten intolleranta och mjölkallergiska, där kan man få lite andra tips.

Sen har vi ju LCHF vällingen som vissa gjort. Äggula eller två (obs äggula ej vita) blandas med mjölk, grädde och kanske en skvätt vaniljpulver eller kanel. Värms till drick temp.

Tror om du använder Sök så hittar du fler välling alternativ.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:

Inlägg av SaraMilana » sön 16 okt 2011, 20:10

Tack för tips på alternativ till gröt och välling! Ska läsa runt lite och se om jag hittar nåt bra.

Nattsömnen har varit rena drömmen här senaste två veckorna, alla nattmål har bara fallit bort av sig självt, utan någon inblandning från oss. I samma veva började jag laga egen barnmat med ganska mycket grädde och smör i. Det måste ju nödvändigtvis inte ha något samband, men jag är i alla fall övertygad om att så är fallet! 8)

Inlägg av emu » sön 16 okt 2011, 22:35

Funderar bara lite på det där med komjölk till småbebisar? Spontant känner jag i a f att man nog ska vara lite försiktig med det när de är små, så just mjölk och grädde skulle jag nog inte använda från början. Fast man märker väl om det funkar förstås.

Sen blir man ju lite trött på bvc som tycker att ungarna ska födas upp på gröt och industrigröt ska det vara för den har minsann järn.
Nelly f. 28 maj 2011

Inlägg av SaraMilana » mån 17 okt 2011, 09:20

Jo, jag har funderat på det där med komjölk. Men än har jag inte märkt några problem, det är väl inga jättemängder heller, det är bara för att få rätt konsistens och god smak. Och så tänker jag att hon är uppfödd på komjölksbaserad ersättning (även om de säkerligen mixtrat nåt med den!).

På mitt bvc visade de en film där de föreslog egenlagad gröt, tror den var ganska ny. Sånt blir man glad av! Fast den där TESKEDEN med MARGARIN i barnmaten som de förespråkar kan de ju behålla själva tycker jag! :)

Inlägg av Levi » tis 25 okt 2011, 21:42

Hej
vad står LCHF för?

Inlägg av Sofies mor » ons 26 okt 2011, 22:38

Hej
vad står LCHF för?

Low calorie high fat
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11

Inlägg av TorsMamma » tor 27 okt 2011, 11:18

Sofies mor skrev:
Hej
vad står LCHF för?

Low calorie high fat

Jag korrigerar lite.

Low Carb, High Fat. Det är inte lite kalorier vi vill åt, utan mer kalorier baserat på mera fett och mindre kolhydrater. :wink:
Tor 2006

Inlägg av Sofies mor » tor 27 okt 2011, 19:34

Tack för korrigeringen TorsMamma, det var ju precis det jag menade, men min engelska var visst inte på topp. :roll: Nästa gång tar jag det på svenska. :lol:
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11

Inlägg av Ladybird » tis 21 feb 2012, 12:45

Hej!

Jag har själv ätit LCHF i fem år och mår utmärkt, även under graviditeten. Om jag fuskade och åt bröd fick jag en sån djävulsk halsbränna att jag inte kunde sova och fick knapra Gaviscon.

Nu har jag precis igår börjat att ge smakisar till min pojke (jag har en annan tråd "Äter ofta" under Späda barn och små där jag undrar lite). Jag har gett honom kokt äggula mosad med osaltat smör och ersättning eller bröstmjölk och han älskar det. Han har även fått lite fruktmos och banan. Jag tänker hålla honom borta från allt spannmål tills han är minst ett år, helst längre. Läste att magen inte kan hantera spannmål förrän barnet är 28 månader, på Weston A Prices hemsida. Där finns en bra artikel som heter "Nourishing a growing baby" http://www.westonaprice.org/childrens-h ... owing-baby, som handlar om vad som är naturligt att äta.
Bland annat står det att barnets mage tål animalisk föda bäst från början, inte grönsaker. Däremot banan kan vara bra, trots sötman, eftersom den innehåller enzymer som hjälper till att bryta ner kolhydrater.

Jag tänker ge honom mycket naturligt fett (smör, helmjölk, grädde, kokosfett, olivolja). Rotsaker och grönsaker kommer han att få, eftersom växande barn behöver en del kolhydrater för att växa. Får de inga extra kolhydrater går all energi från maten åt till att hålla igång kroppen, och det blir inget över för tillväxten. Frukt kommer jag nog att betrakta som efterrätt.

Ett annat tips på läsning är Nina Plancks "Real food for mother and baby. The feritility diet, eating for two and baby's first foods". Den handlar inte om regelrätt low carb, utan mer om naturlig, tillsatsfri, ekologisk mat.
Håkan, född 18 oktober 2011

Nästa

Återgå till Mat, mage, barnakropp