Aktuellt datum och tid: mån 15 okt 2018, 12:43

Anna Wahlgren.com

Föräldraforum

Matfunderingar

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Re: Matfunderingar

Inlägg av Ladybird » ons 09 maj 2012, 22:30

Jo, det känns som om vi hoppar fram och tillbaka mellan trådarna! :D Nåja, vi får väl hänvisa till den andra tråden bara.

Turkisk yoghurt med grädde och bär ger jag också. Och mixad banan, päron och turkyoghurt. Ibland messmör i, om han verkar hård i magen. En höjdare tillsammans med banan, faktiskt! :D

Jag ger inte yoghurt så ofta, för jag har också hört det där med proteinet. Men jag har också hört att SLV avråder från mejeriprodukter pga saltinnehåll och för att de är så mättande att de tar plats från annan mat. Hur ska man veta vad som är korrekt? Jag litar ju inte direkt på dem annars. De rekommenderar ju margariner och lättmjölk till barn (och vuxna, för den delen), bara det.

Annars är den stående efterrätten här äppelmos/plommonmos med grädde. Ibland ugnsbakar jag äpplen med smör och kanel och mixar. Mumma! :D Grädde får han alltid. Mjölk brukar jag späda maten med. Jag har provat det som dryck ett par gånger, men jag hoppas han får nog med kalk genom att ha det i maten.

Du frågade om fiskbullar, jag svarar på det i andra tråden... :D
Håkan, född 18 oktober 2011

Inlägg av Irmasmamma » ons 16 maj 2012, 13:21

Någon som vet när man kan börja ge färska/frysta bär till bebisar? Känns som att man borde tillreda dem pga av smuts och bakterier i skogen mm, men själv äter jag ju råa bär.
Hur har ni andra gjort? :?:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.

Inlägg av TorsMamma » ons 16 maj 2012, 14:16

Jag gav smoothies med frysta bär tidigt. Får man Lactiplus eller sempers magdroppar klarar ju magen det mesta. Så från 6-8 mån absolut
(hade jag gjort!)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:

Inlägg av Ladybird » tor 17 maj 2012, 11:54

Jag har gett honom frysta hallon och blåbär (hemplockade) sen fyra månader, mixade med banan och turkyoghurt/grädde till en smoothie.
Håkan, född 18 oktober 2011

Inlägg av Irmasmamma » tor 17 maj 2012, 12:25

Härligt, tack båda två! :heart:
Ska genast börja :D
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.

Inlägg av mortillfyra » lör 14 jul 2012, 13:03

emu skrev:Röstar också på turkisk yoghurt, på vår ica finns det numera en rysk yoghurt som är ännu fetare (17% woo) och riktigt god, den med lite mosad banan eller annan frukt är namnam till mellis här hemma. Från Lindahls samma som brukar ha turkisk yoghurt.

Vi ger inte heller gröt så ofta och när vi gör gröt är det bara havregrynsgröt (vanlig, inte barnmatsvariant). Risgrynsgröt fick hon i och för sig i julas. Vi ger inte glutensaker så ofta utom möjligen skorpor (krisprolls kardemummaskorpor - gott!) som man får gnaga på emellanåt. Du kan ju göra pasta till ibland om du tycker det verkar viktigt. Håller med om att det verkar enklast att helt enkelt skippa gröten, om det nu inte går hem ändå!

Har du testat äggröra förresten? Gott och man blir mätt och glad, vi gör på ett ägg, osaltat smör och en gräddslatt, plus lite kryddning typ oregano, basilika och peppar. Nom! Tips för att få den riktigt slät och fin är att man börjar med ägg och smör i kall panna (kör på kastrull eller nonstick-stekpanna, det sätter sig lätt i botten), värm under omrörning hela tiden, när det precis börjar stelna har man i en slatt grädde och rör ihop det. Blir inga klumpar och löjligt gott.

Från vilken ålder kan man ge barnen äggröra? Ekologiska ägg är ju bland det nyttigaste som finns.
Blir fyrabarnmor i sommar-och tvillingmor!

Inlägg av Alma » lör 14 jul 2012, 13:51

Jag väntade med ägg till 1-årsdagen men om jag fick ett barn till skulle jag nog prova tidigare, lite beroende på vad barnet åt i övrigt.

Den äldre skolan menar att proteinerna i ägg är så avancerade att barn ofta får allergiska reaktioner. Något i antroposofernas råd om mat till små barn avrådde också från ägg första året.
Jag tänker att man kan väl prova och se, som man ju får göra efter ettårsdagen ändå.

Inte heller jag är en tillskyndare av att lita på allt som Livsmedelsverket säger, men så här skriver de
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med- ... ighet/Agg/

Så här skriver en dietist:
http://www.fragadietisten.se/livsmedel/ ... l-spadbarn

Så det verkar inte så benhårt fastlagt hos dem heller som tidigare kraftigt varnade för ägg tidigt.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder

Föregående

Återgå till Mat, mage, barnakropp