Aktuellt datum och tid: tis 21 aug 2018, 00:23

Anna Wahlgren.com

Föräldraforum

Vårt matäventyr!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Vårt matäventyr!

Inlägg av Irmasmamma » tor 23 feb 2012, 10:31

Hej alla matglada!

Lillan är nu 3,5 mån och i natt sov hon sämre än hon har gjort på säkert två månader (tre korta men ledsna uppvak) och jag börjar misstänka att hon är sugen på lite häftigare käk än bara bröstmjölk. Hade tänkt vänta till 4 mån, men tror jag ska köra igång tidigare, alltså typ imorgon! :P

Har några frågor:

:arrow: Har tänkt börja med potatis/palsternacks/morotsmos kryddat med lite vitpeppar och muskot. Nu är frågan, vilket fett ska jag tillsätta? Osaltat smör eller kallpressad rapsolja? Varken min man eller jag är särskilt förtjusta i rapsolja, (behöver ju iochförsig inte betyda att lillan inte är det...) men jag har förstått att man ska ta det försiktigt med komjölk i början? Vad tror ni?

:arrow: Är det bäst att koka rotfrukterna med skalet på? Eller är det bara en myt att vitaminerna bevaras bättre då? Tänker att det är svårt att få bort alla skalbitar om man skalar efteråt....

:arrow: Tänkte prova samma sak i några dagar, är det bäst att frysa in emellan, eller kan det hålla sig i kylen tro? Kanske dumma frågor, (själv äter jag ju mat som stått i kylen några dagar) men jag nybörjare på bebismat! Har beställt Första och andra Mosboken idag :D

:arrow: Hur är det med introduktionen av gluten? Bör man vänta/vara försiktig på något vis?

:arrow: Vilken välling/gröt är bäst att börja med? Kan man ta det samma dagar som mossmakisarna, fast vid en annan måltid, eller ska jag införa det som "enskilda" smakisar vid ett lite senare tillfälle? Konstig formulering, men det jag menar är att jag tänker introducera mos till lunchen till att börja med, men välling/gröt tänker jag mer som frukost/mellis/kvällslurk framöver, men är det ändå bra att introducera alla nymodigheter vid samma mål från början?

Det här ska bli så kul och spännande!! Tror lillan kommer älska mat! Hon tittar storögt på oss när vi äter och har aldrig varit särskilt förtjust i att ligga vid tutten som en annan bebis..... :lol:

Återkommer garanterat med fler frågor vad det lider!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.

Re: Vårt matäventyr!

Inlägg av Alma » tor 23 feb 2012, 10:52

Mosböckerna är helbra. Läs, le och inspireras!

Jag väntade själv till dess att sonen själv ville äta, dvs satt i våra knän och kikade på varje gaffel vi tog till munnen och sträckte händerna för att ta. Då var han 7 månader tror jag. Bröstmjölk eller mjölkersättning kan barnen leva och växa bra på i ett år utan fara.

Rekommendationerna är ju att man börjar med EN sak under några dagar, inte blandar. Jag började som många andra med en sked potatismos, kanske i en vecka. Sedan morotsmos mm.

Eftersom det rörde sig om så lite och antingen jag eller maken var hemma hela tiden så kokade jag färskt hela tiden. Potatisen fick ligga rå i skafferiet, och så skar jag en skiva och ångkokade med skal. Mosade sedan efter att has petat bort skalet. Bättre än att frysa in så länge det bara är smakportioner. Sedan när det börjar bli matportioner är det bra att ångkoka med skal, skala efteråt - eller skala, tärna och lägga i lite vatten. Detta vatten kan man sedan använda till dryck (potatis- och risvatten struntar man dock i).

Kryddning om peppar och muskot vill jag absolut avråda ifrån. De tillför ingen näring och att gå från mycket söt mjölk till helt annan smak på potatis är en revolution i sig. Ta det lugnt, peppra kan du göra om några år... När det övergår från smakportioner till mat kan man använda örtkryddor, det är en sensation det med.

Salt har vi fortfarande knappt introducerat, sonen är 5 år. det händer att vissa grönsaker kokas i lättsaltat vatten och pastavattnet saltas men sedan sonen kom har vi vant oss av med salta rätter som förut var vanliga hos oss.

Jag tror också att man de första veckorna ska ta det lite lugnt med flera olika rätter för magens skull, men om hon är mycket nyfiken att smaka allt möjligt så är väl en potatissked och en sked av någon sorts gröt inte fel.

Vi gjorde skrädmjölsgröt i början, den görs på ett mjöl som är näringsrikt. en annan sak jag gjorde (som jag nästan glömt) var kornavkok. Hela korn som jag lät stå med vatten på spisen och sjuda i 30-60 minuter. Mycket nyttigt - och gott när det kallnar. Sedan mixade jag kornen och gjorde till liten kompletterandne mos till andra smakligheter.

Oljor körde och kör vi med i alla möjliga former så det blir varierat. Fett är viktigt! Alla fetter ger dessutom helt olika saker, så det står alltid en rad flaskor här som drälls i maten och gröten. Bra att veta är att solrosloljan inte ska hettas eller kokas, och att när du kommer till stekning sedan vet att rapsoljan är den som tål hetta bäst utan att utveckla skadliga ämnen.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder

Inlägg av Irmasmamma » tor 23 feb 2012, 12:41

Tack för ULTRAsnabbt svar!! :D

Alma skrev:
Rekommendationerna är ju att man börjar med EN sak under några dagar, inte blandar. Jag började som många andra med en sked potatismos, kanske i en vecka. Sedan morotsmos mm.

Ok, då börjar jag med bara potäter (med olja i?)... Tänkte bara att jag ville ge nåt lite sötare än bara det, men morot är ju stoppande, så då tänkte jag att blanda är bra...men får hejda mej lite! Samma sak med kryddningen. Läste i nån tråd att man inte skulle vara rädd för att krydda (bortsett från salt och starka kryddor) men det kanske gäller lite äldre bebisar?!

Alma skrev:Eftersom det rörde sig om så lite och antingen jag eller maken var hemma hela tiden så kokade jag färskt hela tiden. Potatisen fick ligga rå i skafferiet, och så skar jag en skiva och ångkokade med skal. Mosade sedan efter att has petat bort skalet. Bättre än att frysa in så länge det bara är smakportioner. Sedan när det börjar bli matportioner är det bra att ångkoka med skal, skala efteråt - eller skala, tärna och lägga i lite vatten. Detta vatten kan man sedan använda till dryck (potatis- och risvatten struntar man dock i).

Ok! Kan man ångkoka själv med vanlig kastrull eller måste man köpa nån specialare?
Och det där med dryck, ska man börja introducera vatten som måltidsdryck direkt nu från början, eller hur länge räcker vätskan från BM för lillan när man inte längre helammar?

Och vad tror du/ni förresten om det där med gluten och komjölk? Vänta eller köra?

Inlägg av SaraMilana » tor 23 feb 2012, 13:03

Hej! :D

Vad kul för lilla Irma att få prova riktig mat, jag tror hon kommer gilla det skarpt!

Som kontrast till Alma :heart: kan jag berätta hur vi gjorde. Jag läser alla rekommendationer och plockar upp det jag gillar och gör resten (ganska mycket ;)) på mitt eget vis. Därmed inte sagt att det är rätt, men det har fungerat för oss.

Vi började vid tre månader och en vecka och lillan gillade det massor. Inte en enda droppe åkte ut, hon smaskade i sig med god aptit! Första dagarna fegade jag lite med en eller ett par skedar åt gången, men ganska fort erbjöd jag skedmat till varje mål och lät jag henne styra över portionsstorlekarna. Hon hade ju inte så mycket tålamod i början, så jag upplevde att hon trappade upp själv på ett bra sätt.

Nu hade vi ju rätt bråttom att komma igång, då flaskan strulade nåt helt otroligt. På tre veckor gick vi från noll till hundra utan några som helst problem, men så bråttom har ni ju ingen anledning att ha.

Lite beroende på hur hungrig hon var fick hon ersättning eller skedmaten först. Är man jättehungrig orkar man kanske inte vänta på skedarna och jag tror inte att hon kopplade ihop skedmaten med att man faktiskt blir mätt till en början. När den poletten hade trillat ner var det lättare att börja med skedmat och avsluta med ersättning som på så sätt fasades ut.

De säger ju att man ska införa en smak i taget, men jag tyckte det verkade tråkigt att äta samma sak hela tiden, så jag erbjöd lite mer variation. Oftast utgår jag från mig själv, hur jag skulle vilja ha det. Jag tycker kokt potatis är ganska trist, så jag gjorde sånt som jag själv gillar. Sötpotatis, palsternacka, majs, butternutpumpa och morot. Färska eller torkade örter hade jag i från början, palsternacka med persijla var gott, likaså sötpotatis med oregano ocn päron med ekologiskt vaniljpulver (obs, ej vaniljsocker) var godaste efterrätten. När hon kommit upp i hela portioner började jag blanda smakerna med varandra. Vad är det egentligen som säger att det ska vara lättare att acceptera en smak i taget? Jag såg till att införa allt när det fortfarande var nytt och spännande.

Nu stötte vi aldrig på något som magen blev ledsen av, men jag resonerade som så att skulle problem dyka upp var det ju bara att backa och ta det lite lugnare. Magen blev ju lite hårdare, så katrinplommon eller päron gav jag varje dag.

När det kommer till fett utgår jag också från mig själv. Smör är gott!!! :D Jag har i ganska mycket, det blir man skönt mätt på och så lyfter det fram smakerna.

Jag har kokat allt i vanlig kastrull utan skal. Sen mosat med stavmixer. Spara gärna lite kokvatten för att späda till lagom konsistens, eller späd med bröstmjölk.

Gluten och komjölk har jag inte heller varit så rädd för, men det är jag det. Det värsta som kan hända är ju lite magont tänker jag. ;)

Och jag tycker absolut att det är bra att introducera vatten till maten! Inte för att hon behöver det när hon fortfarande ammar, men det är bra att få in tekniken. Vi gjorde inte det och har fortfarande problem att få i vätska...

Inlägg av SaraMilana » tor 23 feb 2012, 13:07

Och ja just det, Stella har alltid varit en väldigt matglad bebis som äter mer än de flesta jämngamla. Hon äter i princip allt utan problem, nya smaker accepteras blixtsnabbt. Blir det fler bebisar kommer jag absolut använda samma taktik och börja lika tidigt! :D

Inlägg av Irmasmamma » tor 23 feb 2012, 13:27

Tack Sara!!

Ja, hihi, det var olika svar! :P Bra att veta att det kan finnas flera saker som är "rätt" :D

Söta Stella har jag ju sett med egna ögon smaska i sej skedmat med glupande aptit, och jag hoppas (och tror :D ) att det ska gå hem lika bra hos Irma!

Jag gillar också smör bättre än olja, MEN, det tråkiga är att jag inte hittar ekologiskt osaltat smör!?! Vi köper nästan bara ekologiskt, och jag är helt inne på att ge lillan uteslutande det. Hmmm...hur göra....?!? Kanske får bli olja ändå. Hur är det med olivolja? Det är ju nyttigt för vuxna, gäller detsamma för pyttisar? Har bara sett raps-, solros-, och kokosolja nämnas i dessa sammanhang. :?

Inlägg av SaraMilana » tor 23 feb 2012, 13:46

Inlägg av Irmasmamma » tor 23 feb 2012, 13:53

Du läste mina tankar!! Eller läste jag dina?!? Insåg just att det ju är lätt som en smör-plätt! :D
Men då är frågan, varför kan man inte lika gärna hälla i grädden direkt i krubbet istället för att gå omvägen via att göra smör? :P Blir det månne för stora kvantiteter för att få samma mängd fett? :?:

Inlägg av Manfred10 » tor 23 feb 2012, 13:54

Hej!
Hur går det här? Du behöver inte känna dig låst att prova en sak i taget i evinnerligheter nu... det är helt ok att blanda friskt! Men liten kan ju vilja ha några dagar på sig att vänja sig vid nya saker. :D

Livsmedelsverkets råd om smakportioner är ju lite snåla kanske, ett kryddmått mat.... Du är ju redan i gång nu. :D

Barnet klarar sig på BM (och tillskott av D-vitamin) till 6 månader sägs det, men här ville lillebror också ha mat tidigt!

jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903

Inlägg av Manfred10 » tor 23 feb 2012, 14:01

Kom på en sak till! Det rekommenderas att man ska införa gluten medans man fortfarande ammar för då ökar toleransen mot eventuell överkänslighet.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903

Inlägg av SaraMilana » tor 23 feb 2012, 14:04

Irmasmamma skrev:Men då är frågan, varför kan man inte lika gärna hälla i grädden direkt i krubbet istället för att gå omvägen via att göra smör? :P
Jag kan erkänna att jag hällt i grädde ibland också, för det är ju också smarr. :D Men smör blir det oftast, speciellt när jag är lat och kör på burkmat, då skulle det bli för rinnigt annars.

Man ska ju vara försiktig med mjölkprodukter säger de ju, jag vet faktiskt inte! Jag tänkte som så att min tjej ju är uppfödd på komjölk (ersättning) sedan födseln, så vad kan en svätt grädde göra för skillnad...

Inlägg av Irmasmamma » tor 08 mar 2012, 19:29

En liten uppdatering:

Nu har Irma fått smakisar i 12 dagar. Först fyra dagar potatis/palsternacka sen fyra dagar katrinplommon, två dagar ärtpuré och nu två dagar banan. :D

Hon verkar gilla själva företeelsen, sitter i babysittern och vevar med sina skedar medan jag slevar in, lilla skruttan. :P

Det enda jag tycker är lite mystiskt är att hon nästan inte sväljer alls. Det allra mesta kommer ut igen, och när hon försöker svälja ner en "klump" så får hon kväljningar! Hon blir inte ledsen, så det är ju bra, men det är som att hon har extremt svårt att förstå vilka muskler hon ska använda sig av! Jag har testat både lite lösare och tjockare mos. Hon har nog aldrig fått i sig mer än en tesked ungefär. Till slut (efter kanske 10 min) brukar hon tappa tålamodet och så blir det tutte istället...

Läser i andra trådar om bebisar som slukar en halv banan eller liknande vid första smakistillfället, så jag undrar om det är någon som känner igen den här situationen?

Ska jag bara fortsätta att köra tills myntet trillar ner? Jag antar att det inte är smakerna som är problemet, eftersom de har varit så pass olika...men man undrar om det är att hon inte är redo rent muskulärt än eller nåt? :?:

Inlägg av TorsMamma » tor 08 mar 2012, 23:46

Jag körde med 3- pipsmugg för typ Gröt som första smakis. Då var den tjockare än välling men lösare än gröt och eftersom det var 3 ganska rejäla hål så kunde sonen "suga" i sig gröten. Det var poppis. Koppen går att köpa billigt på coop forum.

En ide bara. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:

Inlägg av Irmasmamma » fre 09 mar 2012, 10:32

TorsMamma skrev:Jag körde med 3- pipsmugg för typ Gröt som första smakis. Då var den tjockare än välling men lösare än gröt och eftersom det var 3 ganska rejäla hål så kunde sonen "suga" i sig gröten. Det var poppis. Koppen går att köpa billigt på coop forum.

En ide bara. :wink:

Tack för tipset, TorsMamma!! :heart: Det ska vi definitivt prova! :D

Jag antar att det bästa är att kombinera det med att fortsätta jobba på sväljtekniken med "vanliga" smakisar också? Och fortsätta testa lite nya smaker....

:heart: :heart:

Inlägg av Tin » mån 12 mar 2012, 10:18

Hej Irmasmamma,
sä här gjorde vi. :)

Vi började tidigt med smakisar, vid 3,5 månader och då med mosad potatis. Ingen succe, lilla O spottade och fräste. Då hela skedmatningen höll på att köra i diket bör jag taktik. Lilla O fick smaka på allt möjligt och äta så mycket hon ville. Nu kom den efterlängtade succen. :) Sötpotatis, broccoli, palsternacka, morötter - och som hon åt. Med hela kroppen. Totalkladdig från topp till tå, hon skulle liksom hjälpa till med skeden och jag lät henne hållas och tryckte in lite skedar däremellan. Matglädje först tänkte jag, lite kladd kan man torka sen. :)

:arrow: :arrow: Svälja lär man sig tillslut så länge man får träna. Jag öste bara in maten som gled ut igen.
Bitar lär man sig också, lilla O fick också kväljningar länge, så jag var noga med att mosa maten ordentligt. Sen fick hon träna på mjuka bitar av banan och senare plommon, när hon fixade det kunde jag ha lite större bitar i maten.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)

Nästa

Återgå till Mat, mage, barnakropp