Aktuellt datum och tid: tis 21 aug 2018, 00:24

Anna Wahlgren.com

Föräldraforum

Vårt matäventyr!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Re: Vårt matäventyr!

Inlägg av Irmasmamma » mån 12 mar 2012, 14:00

Tack Tin!! :heart:

Ja, vi kämpar på.... Morot var ingen succé här, men ärtor gick desto bättre. (puré alltså :D ) Dock blev hon lite rödflammig och torr här och var på kroppen dagen efter ärtorna så jag vet inte om jag vågar ge det mer.... Nån som känner igen?

Känns som om hon har börjat fatta galoppen med sväljandet lite mer iallafall! :D Men inga jätteportioner än....hehe... :P Men hon sover fortfarande gott på natten iallafall så jag antar att den värsta hungern inte har satt in än, som tur är!

Funderar på om vi ska börja öva vid flera mål per dag för att hon snabbare ska få in vanan? Nån som har erfarenhet av det? Kanske är bättre att skynda långsamt med ett mål i taget...... :o

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.

Inlägg av SaraMilana » mån 12 mar 2012, 14:30

Kul att det går bättre! :D

Jag erbjud ju skedmat till nästan varje mål, då vi hade brått att komma igång och gick som sagt från 0 till 100 på tre veckor. Så bråttom har ju inte ni, men självklart kommer myntet trilla ner fortare ju mer hon får öva! Samtidigt tror jag det också handlar en del om att du ska orka hålla på och kladda och greja och hålla humöret uppe så att Irma får en bra känsla för skedmaten. Ingen stress tror jag är det bästa för alla parter, mat ska vara gott och roligt att äta!

Ang ärtor skulle jag vänta ett tag och sen prova igen för att se om det verkligen var ärtorna det berodde på.

Inlägg av Irmasmamma » tor 12 apr 2012, 19:10

Hej hopp!

Här går det bra med maten måste jag säga! :D
Ammar bara morgon och kväll nu och lillan ÄLSKAR skedmat! Ingen botten verkar det finnas! 8)
Hon accepterar vilken smak som helst bara maten har rätt konsistens.....tyvärr har jag fortfarande inte fått det hemmagjorda moset tillräckligt slätt, så just nu blir det mest burkmat :shock: :( MEN har fått låna en riktig matberedare nu (har bara använt stavmixer förut) så nu hoppas vi på bättring!

Hemgjord gröt är däremot en hit! :D

Min fråga är angående ganska fiberrika livsmedel, som bulgur, quinoa, råris och liknande....bör man vänta med det och bara köra potatis och vitt ris till året eller är det en myt? Erfarenheter? :?: Vore kul för henne att få lite variation tänker jag..... :roll:

Inlägg av Tin » tor 12 apr 2012, 20:13

Hej Irmasmamma,
Fiberråden får någon annan ge som vet :), men tänkte tipsa om att du kan ju också göra broccolimos, risoni, couscous, sötpotatismos, palsternackmos, jordärtskockmos, blomkålsmos, morotsmos, etc. Hela rotfruktssortimentet är faktiskt ganska stort. :)

Jag var också inkörd på ris och potatis men min man reagerade på det (nya zeeländare) som konstaterade att "i Sverige äter man bara potatis" som om det var den enda rotfrukten vilket han tyckte var helt knasigt. Jag tänkte efter, och insåg att han hade rätt, jag var inkörd på det sedan jag var liten. Jag hade inte ens ifrågasatt det! Som tillbehör hade man ju ris eller potatis, så var det ju bara :oops: . Nåväl, med den insikten så blev det skojigare i köket. Och här i Sverige finns det ju riktigt bra rotfrukter året om. :)

Bara en tanke. :)

Och btw min lilla hade också perioder då konsistensen på maten jag gjorde icke uppskattades. Burkar blev räddningen, och sen svängde det igen när det inte var tvunget att vara helt slätt. Hon fick träna på smörgåsrån och majskrokar, och senare ärtor och bröd. Nu älskar hon mammas mat och särskilt fisk. Mmmm mums mamma, säger hon. :heart:

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)

Inlägg av Irmasmamma » tor 12 apr 2012, 20:59

Tack Tin :heart: !

Jag är helt på din linje med broccoli, blomkål, morot m.m (sötpotatis har jag inte hittat ekologiskt dock :( )..... Bara att jag tänker att det blir målets "grönsak" och sen vill jag ha nån mer kolhydratkälla och nån proteinkälla också. Och så vill jag ju då helst inte att kolhydratkällan måste vara ris eller potatis utan vill gärna varva med bulgur, quinoa m.m om det nu går....! Nån som vet? :?:

Inlägg av TorsMamma » tor 12 apr 2012, 21:13

Hej,

Många barn blir lösa i magen av för mycket fullkorn. Så det är väl det man vill vara försiktig med vad jag vet. Och allergier. Men annars är det väl fritt fram. Couscous är kanon, många diggar det. Men råris hade jag nog tagit det lugnt med. Men främst undvikit spannmåls fullkorn. Förutom skorpor då. För gnagning och tänder.

Härligt med mat! Jag hade inte så mycket kolhydrater alla gånger utan satsade på grönt, protein och fett. Sen lite typ baljväxter som ärtor, kikärtor, bönor m.m.

Kolla så det inte är baljväxter hon är känslig mot. Växer oftast bort. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:

Inlägg av Irmasmamma » tor 12 apr 2012, 21:41

Tack!! :heart:

TorsMamma skrev:
Många barn blir lösa i magen av för mycket fullkorn. Så det är väl det man vill vara försiktig med vad jag vet. Och allergier. Men annars är det väl fritt fram. Couscous är kanon, många diggar det. Men råris hade jag nog tagit det lugnt med. Men främst undvikit spannmåls fullkorn. Förutom skorpor då. För gnagning och tänder.

Ok, räknas bulgur som fullkorn? :?: Och quinoa? :?: Är det fiberhalten som avgör? Jag har inte riktigt fått kläm på det där.... Vill så gärna variera hennes mat men det känns svårt!!!

TorsMamma skrev:Härligt med mat! Jag hade inte så mycket kolhydrater alla gånger utan satsade på grönt, protein och fett. Sen lite typ baljväxter som ärtor, kikärtor, bönor m.m.
Kolla så det inte är baljväxter hon är känslig mot. Växer oftast bort. :wink:

Eksemen dök upp när vi började med vanlig mat, men vi backade och gav bara potatis några dagar och fick i princip ingen förändring, så jag tror inte att det är kostrelaterat (dock blev hon alldeles rödflammig av tomat så det är [-X nu). BVC-sköterskan trodde inte heller det handlar om allergi utan bara att hon har känslig hy och har lätt att få eksem, men att det nog kommer växa bort (hennes far var likadan :roll: ). Hon har inga eksem i ansiktet, så det förvärras nog av kläderna.

Ja, bönor och linser och sånt ska jag införa! Det är ju super - gott, nyttigt, billigt och klimatsmart! :D

Inlägg av SaraMilana » tor 12 apr 2012, 22:05

Jag lyckades göra egen slät mat med mixerbunken (?) som hör till stavmixern. Och så massa (kok-)vatten i, så blev det väldigt burkmatslikt. Vanliga matberedaren ville inte göra lika slätt, eller så orkade jag inte hålla på så länge.... :D

Inlägg av Irmasmamma » tor 12 apr 2012, 22:13

SaraMilana skrev:Jag lyckades göra egen slät mat med mixerbunken (?) som hör till stavmixern. Och så massa (kok-)vatten i, så blev det väldigt burkmatslikt.

Tack för tipset! :D Men tänk vad hemskt att man kämpar för att få det så "burkmatslikt" som möjligt... :( Påminner mig om när jag var liten och blev glad när vi ibland fick "köpeköttbullar" istället för hemgjorda...... Ack, om man ändå hade förstått! #-o

PS. Undrar fortfarande om det är fiberhalten som avgör om någonting räknas som fullkorn! Bulgur, quinoa m.m..... :wink:

Inlägg av SaraMilana » tor 12 apr 2012, 22:21

Det bär mig lite emot att länka till livsmedelsverket ;), men där verkar stå en del om fullkorn och barn!

Inlägg av TorsMamma » fre 13 apr 2012, 11:08

jag mixade med stavmixer och körde genom sil om jag ville ha det jätteslätt i början. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:

Inlägg av Nat » fre 13 apr 2012, 20:39

Hej!

Ok, räknas bulgur som fullkorn? :?: Och quinoa? :?: Är det fiberhalten som avgör? Jag har inte riktigt fått kläm på det där.... Vill så gärna variera hennes mat men det känns svårt!!!

Fullkorn finns i spannmålsprodukter och kan vara både hela korn och korn som har krossats eller malts till fullkornsmjöl. Det viktiga är att alla delar av kornet finns med, både frövita, grodd och kli.
Till spannmål räknas vete, råg, havre, korn, spelt, majs, ris, hirs, durra och andra så kallade Sorghum-arter.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Vuxna/Fullkorn/
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.

Inlägg av Irmasmamma » fre 13 apr 2012, 21:11

Nat skrev:Hej!

Fullkorn finns i spannmålsprodukter och kan vara både hela korn och korn som har krossats eller malts till fullkornsmjöl. Det viktiga är att alla delar av kornet finns med, både frövita, grodd och kli.
Till spannmål räknas vete, råg, havre, korn, spelt, majs, ris, hirs, durra och andra så kallade Sorghum-arter.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Vuxna/Fullkorn/

Tack!! Dock blir jag fortfarande inte klok på vad det är man ska undvika att ge till barn under 2 år då...? Havregrynsgröt verkar ju innehålla massa fullkorn, men det ger man ju pyttisar? Men man bör undvika fullkornsvälling? Jag fattar liksom inte var gränsen går för vad man kan ge...om det inte funkar att titta på fiberhalten. :? Jag vill gärna ge bulgur och quinoa och sånt om det är bra! Är det nån som har gett det till såna här små?

Inlägg av Alma » fre 13 apr 2012, 22:54

Jag har inte svar på dina frågor, jag undvek det jag visste var starkt fiberrikt och då blev det bl a fullkornsvarianter av spannmålen.

Men bulgur och quinoa gav vi så snart han kunde äta gryn. Kokade lite längre, mixade i början så det blev mos, sedan fick han äta med handen.

Quinoa är bra att skölja av, åtminstone den vita. Annars blir den lite besk.

I Latinamerika dricker många barn ett avkok av quinoa. Lär vara supernyttigt.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder

Inlägg av Irmasmamma » fre 13 apr 2012, 23:22

Tack så mycket!! :D Jag ska prova lite quinoa imorgon tror jag!

Tack vare länken till slv så har jag nu insett att havregryn består av 100% fullkorn!? Jag ger hemgjord havregrynsgröt varje dag 1-2 ggr! Det kanske är för tidigt? Dock verkar ju lilla magen funka, bajseriet sker 1-3 ggr/dag och är varken för hårt eller för löst. Men kan det vara dåligt på något annat (dolt) sätt att ge för mycket fullkorn? Nån som vet? Tycker det är lite läskigt att ha totalt ansvar för vad en annan människa får i sig... :?

FöregåendeNästa

Återgå till Mat, mage, barnakropp